You are here

Padaeng Industries

Padaeng Industries fra Thailand driver det eneste sinksmelteverket i Sørøst-Asia, med en årlig produksjonskapasitet på 110 000 metriske tonn med sinkmetall og legeringer, inkludert høygrad

(SHG) sinkmetall og verdiøkende sinklegeringer.

Selskapets smelteverk i Tak-provinsen bruker 59 kraner på opptil 16 tonn, inkludert vedlikeholds- og produksjonskraner. Kranene er i bruk kontinuerlig for å løfte metall fra katoder for stripping og senking til ovnen for produksjon av metallblokker.

"Kraner som CXT-typen som blir brukt til å løfte metall fra katodene og mate materialene til ovnen er kritiske for produksjonen hele døgnet", sa Vice-President (Visepresident-Vedlikehold) – Maintenance i Padaeng Industry, Pothong Pipatpaiboon. "Vi har ikke råd til at de er nede. Vi krever en verdensklasses standard for pålitelighet og sikkerhet."

"Vi traff opprinnelig Konecranes da de kom til anlegget som en kontraktør. Vi brukte deres erfaringer til å utarbeide våre årlige inspeksjoner. Vi prøvde dem og de var veldig sterke, utmerkede", sa Pothong.

"Det viktigste med Konecranes er at deres standarder for pålitelighet og kvalitet er veldig høye. Etter at Konecranes kom til anlegget i 2003, har antall maskinhavarier falt lavere og lavere til vi nå har nådd et punkt hvor vi praktisk talt har null maskinhavarier og null nedetid fra kraner de utfører service på. I tillegg til serviceaspektene, hjelper de oss også med oppgraderinger ved behov, og alle oppgraderinger siden 2003 har brukt Konecranes-utstyr, som har vært utmerket."

Kranmodernisering – utmerket ytelse

Et stort moderniseringsprosjekt hvor Konecranes var involvert, var oppgraderingen av to sinkkatodekraner. Padaeng ønsket å forsikre seg om at disse kritiske kranene ikke ble kompromittert av de tøffe driftsforholdene. Samtidig ønsket Padaeng å øke anleggets kapasitet, med de nye 8 tonns totrinns-taljene som erstatter de gamle 6,3 tonns taljene med ettrinns taljemotorer.

"Vi installerte nytt taljemaskineri som ville oppnå den nødvendige hastigheten med den tyngre lasten. Vi forbedret også sikkerheten med en ny grensebryterpakke for nøyaktig posisjonering av lasteenheten," sa Konecranes' avdelingsleder Jirapong Kocharack. "For å styrke sikkerheten og påliteligheten ytterligere, ble den eksisterende kranstrukturen og rullebanen grundig inspisert og omberegnet for de nye lastene."

Taljemaskineriet for kranrammen ble montert og testet på fabrikken, for å minimere tiden for å reise den på anlegget. Motorrammen og maskinerirammen av støpejern ble spesielt malt for å motstå det aggressive miljøet og robuste klossbremser ble montert.

Anleggsarbeidet for den første kranen ble fullført på 36 timer og den andre på 18 timer. Monteringsteamet ble informert grundig før de dro til anlegget, for å oppnå minimal installasjonstid.

I tillegg til moderniseringen er Konecranes' vedlikeholdsmedarbeidere involvert i lovbestemte inspeksjoner i Padaeng. "Teamet på anlegget er eksperter på inspeksjoner og sikkerhet", sier Pothong. 

"Som del av deres programmerte vedlikehold kan de påpeke potensielle problemer for oss før de oppstår – og dette er veldig viktig for oss fordi kranene er nøkkelen til produksjonen vår hele døgnet. "Deres forebyggende vedlikehold er veldig, veldig bra og deres relasjoner med sine egne medarbeidere er veldig nært, noe som er viktig. De responderer raskt på alle våre behov og har bygd et veldig solid og produktivt partnerskap med oss."